1. Informatieplicht
Een webwinkelier moet de consument uitgebreid informeren
over onder meer de inhoud van de overeenkomst en de kenmerken van een product
of dienst. Daarnaast moet voor de consument duidelijk zijn met wie hij de
overeenkomst aangaat. Dergelijke informatieplichten waren er onder de oude
wetgeving óók al. Belangrijk verschil is echter dat een winkelier de consument
nòg uitgebreider moet informeren dan tot op heden het geval was. Bovendien moet
hij - tot op zekere hoogte - rekening houden met de mogelijke mediums (pc, smartphone,
tablet) die de koper gebruikt en duidelijke - dat wil zeggen: voor iedereen
begrijpelijke taal gebruiken. In Nederland dus in ieder geval de Nederlandse taal.
De informatie moet snel en eenvoudig vindbaar zijn voor de
consument, zodat deze de informatie rustig kan lezen alvorens iets te
bestellen. Het verdient aanbeveling de informatie- zo mogelijk- vóór het
sluiten van de overeenkomst aan te bieden op een (downloadbare) PDF-file. Vergelijk
dit met het terhandstellingsvereiste bij algemene voorwaarden. Gebeurt dat
niet, dan moet u er als webshopwinkelier voor zorgen dat de koper de vereiste
informatie alsnog krijgt bij afronding van de bestelprocedure of tijdens de
levering van de goederen of diensten.
Tot slot moet u ervoor zorgen dat een consument ervan
doordrongen is dat hij door bestelling van bepaalde goederen of diensten een
betalingsverplichting op zich neemt. Daartoe is het noodzakelijk dat er een
acceptatieknop aan het einde van het bestelproces wordt toegevoegd die dit
uitdrukkelijk meedeelt aan de consument.
2. Het
herroepingsrecht
Onder de oude wetgeving had de consument nog zeven werkdagen
de tijd om definitief te besluiten of hij gebruik wilde maken van de
overeengekomen diensten, dan wel de hem toegezonden producten wilde houden. Dat
verandert. Vanaf 13 juni krijgt een consument 14 kalenderdagen bedenktijd.
Maakt de afnemer binnen de deze bedenktijd duidelijk dat hij het hem
toegestuurde product niet wil gebruiken, dan krijgt hij nog eens 14
kalenderdagen de tijd om het product terug te sturen.
Een webshophouder moet de consument duidelijk en uitgebreid
informeren over dit herroepingsrecht. Er wordt in ieder geval van u verlangt
dat u de consument informeert over:
- De voorwaarden,
de termijn en de wijze waarop dat herroepingsrecht kan worden gebruikt;
- De mededeling
dat de consument de kosten van het terugzenden van de goederen betaalt bij
ontbinding van de overeenkomst;
- De vermelding
van de kosten van het terugzenden wanneer de goederen niet per 'gewone post'
kunnen worden teruggezonden;
- De mededeling dat
de consument redelijke kosten van een deels gebruikte dienst moet betalen als
hij een dienst (rechtmatig) beëindigt voor het einde van de bedenktijd;
- Informatie over
de omstandigheden waarin de consument geen herroepingsrecht heeft of
mogelijkerwijs verliest.
Verder is het voor een eigenaar van een webshop van belang
om te weten dat de zichttermijn uitdrukkelijk géén probeertermijn is. De koper mag
de goederen dus niet hebben gebruikt als hij ze terugstuurt. De kosten van een
eventuele retourzending mogen aan de consument worden doorberekend, mits u de
consument daar vooraf duidelijk over heeft geïnformeerd.
Een webwinkeleigenaar krijgt onder de nieuwe
regelgeving 14 dagen de tijd om de door
de consument gedane betalingen te vergoeden als deze te kennen heeft gegeven
dat hij de overeenkomst wil herroepen. Wanneer de verkoper de retour gezonden
goederen echter nog niet heeft terug ontvangen, mag hij wachten met
terugbetalen tot de goederen hem daadwerkelijk hebben bereikt óf tot de
consument een bewijs kan overleggen dat hij de producten verzonden heeft. Ook
eventuele extra bezorgkosten (bijvoorbeeld de kosten voor een verzending per
express) mogen in geval van een retour zending aan de consument in rekening
worden gebracht. Ook hier geldt weer dat dit alleen mag als de online winkelier
de klant daar uitdrukkelijk over heeft geïnformeerd.
Voor bepaalde goederen en diensten geldt dat ze uitgezonderd
zijn van het herroepingsrecht. De consument kan dan niet zomaar van de
overeenkomst af. Het gaat dan onder andere om:
- Producten die speciaal voor déze (dat wil zeggen:
op diens aanwijzingen of volgens diens ontwerp) consument werden vervaardigd of
die voor een specifieke persoon zijn bestemd;
- Producten die een beperkte houdbaarheid hebben;
- Producten die in verband met bescherming van de
gezondheid of om redenen van hygiënische aard niet geschikt zijn om te worden
terug gestuurd, terwijl de consument de gesealde verpakking inmiddels heeft
geopend;
- Diensten die reeds tijdens de bedenktijd
volledig werden uitgevoerd;
- Indien al met de nakoming van een dienst werd begonnen met de
uitdrukkelijk toestemming van de consument (denk hierbij bijvoorbeeld aan
ringtones, mp3-downloads en games nadat ze zijn gedownload);
- Indien de consument in verband met de dienst
uitdrukkelijk heeft verklaard afstand te doen van zijn recht tot ontbinding
zodra de handelaar met de nakoming is begonnen.
Het herroepingsrecht is dwingend van aard. Er kan dus niet ten
nadele van de consument van worden afgeweken, ook niet in de algemene
voorwaarden.
3. Gevolgen
gebrekkige informatievoorziening
Het is van groot belang dat een webshopeigenaar de consument
voldoende duidelijk de juiste informatie verstrekt. Doet een verkoper dat niet, dan heeft dat consequenties.
Heeft een webwinkelier de koper vooraf niet geïnformeerd
over extra vracht- of leveringskosten, dan komen die kosten voor rekening van
de winkelier. Laat de handelaar na de consument te informeren over het
herroepingsrecht, dan kan hij de consument niet verplichten te betalen voor
deels uitgevoerde diensten. Een online verkoper moet er verder bedacht op zijn
dat het niet verstrekken van het modelformulier voor herroeping tot gevolg heeft dat een
consument tot wel 12 maanden bedenktijd krijgt. Tot slot is nog van belang dat
de consument niet gebonden is aan de overeenkomst indien de uitbater van de webwinkel
nalaat de consument erop te wijzen dat zijn bestelling een betaalverplichting
inhoudt.
Wilt u weten of u voldoet aan de nieuwe wetgeving en wat er
voor u mogelijk nog meer verandert? Neem contact met ons op!